Ovu knjigu
poklanjam bratstvu Slovića,a posebno mladim
pokoljenima ,i nekim dalekim koji će doći posle nas Da znaju i ne zaborave, ko
su im ,i odakle bili preci.
A oni su bili
tamo gde čast i čojstvo nije na prodaju. Gde se za obraz glava daje.
A reč od mača, jače seče .
MILOMIR SLOVIĆ
UVOD
Kao
dete u dugim zimskim noćima slušao sam priče, o starim Slovićima.
Kakvi su to
ljudi I junaci bili.
Počevši od
starog deda Miloša Slovića koji je za svoje vreme u kom je živeo bio
veoma cenjen i poštovan čovek ne samo u našem selu nego u celom Topličkom
kraju. Voleo sam da slušam priče o hajduku Radu, Baju Pivljaninu Nikcu od
Rovina i caru svih junaka Marku Miljanovu. Priče o hajduku Radu i njegovom
junaštvu i kako je njegovo pravo ime, koje prezime su nosili Slovići u starini. To su bile večite
rasprave u dugim zimskim noćima ali pravog odgovora nije bilo. Zato jednoga dana
pošao sam u staru postojbinu sa nadom i željom da nađem ključ od sefa gde se
čuva tajna o Slovićima. Došao sam do Brodareva a odatle put planine Jadovnika.
Prvo sam došao u bratstvo Slovića u selu Milaković ,A tu me je dočekao onako
bratski Tomo Slović.Kada sam video tog gorštaka učinilo mi se da ispred mene
stoji Bajo Pivljanin.Gledajući selo i Toma setio sam se priča đeda Miloša o
starim Slovićima, a sada sedim sa takvim čovekom. Učinilo mi se da sanjam ali
ne to nije bio san već istina.(U dubini duše osećao sam da taj
gorski vuk sa Jadovnika zna tajnu o bratstvu Slovića. Sutradan,otišao sam u
selo Koprivnu koja se smatra za gnezdo Slovića kod našega brata Miloja Slovića
a zatim u Dragojloviće u kuću Sende Slovića. U Dragojlovićima poseban utisak na
mene je ostavio Gavro Slović.Zatim krećem u selo Krajinoviće i dolazim u kuću
Novice Slovića. Jedan oštrouman gorštak dobro načitan i veoma odan bratstvu
Slovića. Razgovarao sam sa njim o mnogim pitanjima i bio zadivljen njegovim
znanjem.U selima u koja sam dolazio svuda sam bratski primljen,a posebno me
radovalo njihovo interesovanje za bratstvo Slovića u Toplici i drugim krajevima
gde zive naši rođaci. Na putu iz Krajinovića ka Milakovićima gledao sam oko
sebe brda i livade, kako stada pasu, gledao sam orlove stare komšije kako svojim
snažnim krilima šalju pozdrave ma činilo mi se sve poznato kao da sam tu rođen
i godinama živeo u ovom kraju. Divio sam se našim starima gde su takvi Ijudi i
junaci živeli a priče đeda Miloša nisu bile bajke već istina i tako sa svojim
mislima utonuo u duboku starinu stigosmo do Tomove kuće.Posle večere Tomo sede
za sto i otvori već odavno požutelu svesku a odjednom u kući nastade tišina svi
su čekali šta će gorski vuk da kaže i započe priča koju niko do tada znao nije.
Noć prođe a dan dođe i Tomo sklopi poslednji lis požutele sveske i reče tako je
bilo i vekovima čuvana tajna bi ispričana, a šta je Tomo te noći ispričao videćete.
SLOVIĆI
|
Preci Slovića
su Tomići, a postojbina selo KOPRIVNA Kod Brodareva.
Tomići su iz
okoline Vučitrna sa Kosova. Narodno predanje kaže da su bili u savezu sa knezom
Lazarom.
Tomići
sa knezom Lazarom napadaju na Nikolu Altomanovića 1373. god I osvajaju njegove
zemlje
U
Kosovskoj bici pod barjakom Boška Jugovića Tomići se junački bore Posle smrti
Djurdja Brankovića 1456.godine Srbija pada u vekovno ropstvo Tomići pod
najezdom Turaka napuštaju svoja ognjišta i odlaze u tada slobodne zemlje Herceg
Stjepana (Hercegovina)
Sa
svojim rođacima (Cerović, Vulović, Kosorić i Đurđić) oni dolaze u Nikšičke
Rudine (Banjane) i naseljavaju sela Tomići (Smrduša zaseok Pogana)
Cerovići
(Cerovina)
Vulovići
(Cerovina)
Kosorići
(Cerovina)
Đurđići
(Đurđev do)
Zbog velikih
poplava u proleće kad se sneg topi iz Smrduše Tomići se sele u selo Donji Tupan
(zaseok Dukat) na imanje Vujadinovića koji su podigli selo i crkvu sveti Đorđe
a gde su otišli ne zna se . Banjani su vekovima živo emigraciono područje
srpskog življa Padom Hercegovine 1482. godine Turci počinju prodirati u Banjane
i praviti zulume. Banjani nemaju vode a ni polja za pašu tako ovih pet porodica
svoje
letnjc
katunc na Durmitoru i oko njega malo po inalo pretvaraju u sela u kojiina
se
rnoglo živeti i čitavome kraju nadenuSe ime Drobnjak. Oko 1550. godine
preseliSe
se iz Nikšićkih Rudina u Drobnjačka sela
Tomići
Dubravsko
Cerovići
TuSina
Vulovići
Bjcla
Kosorići
Kosorićka Bukovica Durđići Komarnica
Tu
su zatckli KriČe (potomke Kelta) sa kojima su vodili stalne bitke odlučujuća
bitka odigrala sc pod vođstvom vojvode Durana Kososrića a sa druge stranc
kričkog kralja Kalokc. Nakon krvavae bitke Kriči su zauvek proterani preko reke
Tare.
6.
maja 1605. godine Drobnjaci su potukli Turkc u Bukovici i taj dan uzeSe za
krsnu slavu (Durđevdan). Svaki pravi Drobnjak mora da slavi Đurđevdan,
faniilije koje su dolazilc u Drobnjak (Karadžić, JakSić i Amzović) morali su
slaviti Durđevdan a svoju slavu slaviti kao prcslavu. Drobnjak je imao neku
poluautonomiju na čelu plemena bio je knjaz a na čelu vojske vojvoda koga su
birali plemenici na Saboru.
Zloglasnog
turskog haraačliju Smail agu Čengića 1840 god ubili su Drobnjački prvaci Sćepan
(Amza) Tomić, Novica Cerović. Rade(Šujo) Karadzić i Mirko Aleksić.
Drobnjak se
1859. godine ušao u sastav Crne Gore Glavna varošica je Šavnik, a prvu zidanu
kuću u Šavniku podigao je Tripko Tomić iz Previša
.Kako
je bratstvo Tomića raslo tako su počeli naseljavati sela Previš, Donja
Bukovica,
Provalija i Timar.
Od
Tomica su postala jaka brastva Slović Đedović Jegdić,Seretić Tomići su bili
veliki ratnici Ferdinand III ugarsko- nemački kralj dodelio je Janku Tomiću i
njegovoj braći Mijatu, Nikoli i Petru plemićku povelju sa grbom Tomića 21.
aprila 1655 godine, grb i plemićka titula zarađeni su sa mačem u ruci braneći
vojnu krajinu od Turaka.
Hajduk
Mijat Tomić 1610 - 1656
Mijat
Tomić čuveni hajdučki harambaša opevan u narodnim pesmama poginuo je 1656.
godine na Bobovu kod Pljevalja.
Promena
prezimena
U Morejskom
ratu 1685. godine između Turske i Mletačke republike crnogorska plemena i
brđani ratuju na strani Mletaka, ustanike vodi čuveni harambaša Bajo Pivljanin
presudna bitka bila je na planini Vrtlajevica kod Cetinja. U toj bici turci su
pobedili a poginuo je Bajo Pivljanin . Turska sa velikom vojskom pod komandom
Skadarskog Sulejman bega kreće da kazni Crnu Goru i Brđane, pada Crna Gora sa
Cetinjem, Brđani su primorani na poslušnost. Crnom Gorom će zavladati tama sve
do pojave Vladike Danila koji je bio lučonoša slobodarskih zora na Cetinju.
Brđani odlaze u hajduke i tako se stvara jedan novi pokret i nada za spas
srpskog roda, svakog dana jačaće vekovima rađaće se novi junaci kao Mijat
Tomić, Nikac od Rovina, Vuk Lopušina, Hajduk Veljko sve do Karađorđa koji će
dići barjak slobode. U tako teškim vremenima narod počinje da se seli na sve
strane Srbija, Bosna i Sandžak. Jedno bratstvo Tomića ubija turske zulumćare i
moraće zauvek da napusti svoje ognjište, bežeći od turske potere i osvete kroz
planine, klance i sporedne puteve, na putu ka novom zavičaju uniire stari
Tomić, kada su stigli na Bihor u selo Godušu da bi zametnuli trag turcima
Tomići uzeše po majci Slovi prezime Slović
Selo
Goduša
Goduša je
najlepše selo na Bihoru na visini 778 m sa puno pašnjaka, izvora, šumom i
rekom. Uslovi života su bili mnogo bolji nego u postojbini. Slovići vrlo brzo
postaju moćna i veoma bogata porodica sa mnogo dece podižu nekoliko vodenica
bave se stočarstvom pošto su poznavali dobro puteve predvode trgovačke karavane
od Dubrovnika Trebinje Rudine Nikšić Drobnjak Prijepolje Novci Pazar Lipljan
Skoplje i dalje prema Carigradu.
Ali
burna vremena u kom su živeli bune i ratni vihori odneće Sloviće na sve strane.
Kočina
Krajina
U ratu između
Austrougarske i Turske poznat kao Kočina krajina 1689 godine veliki broj srba
učestvuje na strani austrougarske. Ustanak listom zahvata i Bihor
Vođa
ustanka je Petar Sokolović rodom iz sela Višnjeva Tako i Slovići učestvuju u
tom ustanku. Posla sloma Austrougarske veliki broj srpskih porodica odlazi na
Vojnu krajinu kao plaćenici da čuvaju granicu od upada turaka
U
ovom ustanku svojom hrabrošću i junaštvom istakli su se Slović Gaga i Slović
Matija.
Slović
Gaga postaće zapovednik grada Otočca 1695 godine.
On piše duždu
Mletačkom da mu poveća platu ako to ne učini predaće grad turcima.
Matija Slović
zapovednik grada Zrina (Petrova gora) 1701 godine podnosi zahtev biskupu Toniju
Selaškoviću da mu odobri izgradnju crkve Sv. Đorđe u Zrinu.
Staniša
Slović bio je jedan od bogatijih trgovaca u Budimu 1720 godine.
Mnogi
Slovići otišli su na Vojnu krajinu, a mnogi su i poginuli u tom ustanku.
Slovići
na Vojnoj krajini
Selo
Radakovo kod Zagreba 6 kuća 31 član Bobovec kod Zagreba 2 kuće 6 članova Gornja
Jelenska kod Kutine 1 kuća 5 članova Osekovo kod Kutine 5 kuća 23 člana Lug
Gradinski kod Virovitice 4 kuće 23 člana Osojnik Delnice 1 kuća 5 članova
Đakovo 1 kuća 3 člana Drenje kod Đakova 2 kuće 6 članova
Seobe
pod Arsenijem IV Jovanovićem Sakabendom
Rat
između Austrougarske i Turske (1737 -1739) diže na ustanak Kuče i Vasojeviće, a
Bihor nošem željom za slobodom od turske vlasti i zuluma listom Se pridružuje
ustanicima.
Ustanike vodi
kučki vojvoda Radonja Ustanici proteruju turke i muslimane sa Bihora.
U borbi za Novi
Pazar posebno se istakao jedam mladi ratnik Vuk Slović za
ispoljenu
hrabrost vojvoda Radonja pokloni je Vuku Sloviću svoju sablju. Austrougarska
vojska napreduje i dolazi do planine Jelice turskoj vojsci u borbi na planini
Jelici upomoć stiže Numan paša Skopljanac sa velikom vojskom. Turci u ovoj
bitci razbijaju austrougarsku vojsku i ona se povlači preko Save i Dunava, u
strahu od turske osvete srbi sa svojim porodicama sele se na sever preko Save i
Dunava u tadašnju južnu Ugarsku a današnju Vojvodinu .Ovu seobu vodi srpski
patrijarh Arsenije IV Jovanoviće Sakabenda, na put kreću i Slovići sa svojim porodicama
i naseljavaju banatska mesta Boku, Jarmenovac i Dobricu, danas njihovi potomci
žive u pomenutim mestima. Posle bitke na Jelici Vuk Slović odlazi sa
austrougarskom vojskom u Budim gde će kasnije postati zapovednik grada za ratne
zasluge Vuk je 1759 godine odlikovan Ordenom za hrabrost,
Tako
u tom burnom vremenu ratova i seoba na Bihoru u selu Goduša ostala je samo
jedna kuća Slovića.
Odlazak
u hajduke
Posle
sloma austrougarske vojske i seobe velikog broja srba na Bihoru nastaju teška
vremena za srpski živalj.
Turski Hajder paša koji je živeo
u Zatonu počinje naseljavanje turskih i muslimanskih porodica njima daje bolju
zemlju u dolini Lima tako naseljava i svoje bliske rođake
Kaljabegoviće
u Bijelom Polju i Šehoviće u Gostunu.
Srbima
koji hoće da se poturče takođe nudi bolje uslove za zivot
Mnoge
porodice zarad boljeg života napuštaju svoju veru pa ima puno familija
sa
istim prezimenom a različitom verom.
Domaćinstvo Slovića činilo je 7
članova stari Slović imao je petoro dece tri sina i dve kćerke.
Najstariji sin bio je dosta
stariji od braće a snagom i lepotom daleko se izdvajao srednji brat Nikola,
Nije
bilo momka na Bihoru koji je mogao njega nadskočiti ili kamen sa ramena dalje
baciti imao je oko sokolovo beše puška nad puškama a glas o takvom momku širila
se celim Bihorom,
Slovići
su vremenom postali jedna od najbogatijih porodica u Goduši.
Događaj
koji se desio jednog lepog prolećnog dana zauvek će promeniti sudbinu porodice.
Turci
su došli po harač kad su vidili koliko bogatstvo Slovići imaju zatražili su da
se harač poveća stari Slović nije pristao na samovolju Turaka oni uvređeni da
se neko suprotstavlja turskoj sili potežu oružje i ubijaju starog Slovića kada
je čuo pucanj i video mrtve oca i majku Nikola Slović ubija turke haračlije
Plašeći se turskog suda odlazi u hajduke.
Najmlađi
brat na katunu kad je čuo za tragediju porodice on beži u Zubin Potok a kasnije
u okolinu Vučitrna,
Nnajstarijeg
brata koji je u to vreme bio oženjen i imao dva sina turci hvataju i odvode ga
Hajder paši u Zaton da bi sačuvao svoj život i život svoje porodice paša mu
nudi da se poturči u takvoj nesreći koja ga zadesila on pristaje na pašin uslov
i prima islam,
Hajder paša sa porodicom
naseljava ga u Bijelo Polje a na imanje Slovića u Goduši naseljava muslimansku
porodicu Mustajbašić koja i danas živi u Goduši. Pravoslavnih srba u ovom selu
više nema,
Poslednja srpska porodica je
otišla 1809.godine.
Goduša
danas je čisto muslimansko selo.
Slovića
muslimana u Bijelm Polju više nema a gdc su nestali neznam, poslednji Fahrija
Slović umro je l971.godine u Bijelom Polju.
Hajdukovanje
Ubivši Hajder
pašine haračlije morao je svoje ognjište zameniti gorom zelenom.kada je došeao
među hajdučkom družinom harambaša ga upita kako se zoveš a on reče Rade
Već
u prvim bitkama sa turcima Rade je pokazao svoju snagu i junaštvo Bihorom su se
širile priČe o junaštvu hajduka Rada a od njegove puške mnoge su bijelopoljske
bule zaplakale.
U
selu Prijeloge u dolini reke Brzave (leve pritoke Lima) od Mitrovdana pa do
Đurđeva dana hajduk Rade provodio je dane kao vodeničar Radeći u vodenici mleo
je žito i mamio uzdahe mnogih devojaka,
U
tihim noćima kad se sve utiša i samo se vodenički točak čuje on sluša priče o
raznim hajducima a kad dođu na red priče o hajduku Radu on slegne ramenima i
duboko uzdahne i niko ne sluti da je među njima gorski vuk Rade,
Kad
gora ozeleni on vraća tamo gde hajduci caruju u šume
Jedne
zime lepi vodeničar oženi se iz sela Štitara odivom od Drobnjaka i sa njom
je
imao pet sinova.
Kao kod srba
tako i kod turaka bila je borba za vlast Alija Kaljabegović sa svojim rođakom
Sehovićem iz Gostuna skovao je plan kako da zbaci sa vlasti Hajder pašu i
preuzme njegovo imenje.
On preko svojih
doušnika sastaje se sa hajdukom Radom nudeći mu u Koprivni svoj posed i
oslobađa ga harača a zato traži od Rada da ubije Hajder paŠu u Zatonu.
Jedno jutro
kada je Hajder paša sa svojim slugama pošao u lov u planini čekao ga je hajduk
Rade sa svojom družinom.
Začula se puška
Radova i mrtav sa konja pade Hajder paša sluge počeše bežati na sve strane a
hajdučkim puškama mnogi nisu umakli.
Pogibijom
Hajder paše Kaljabegović postaje paša u Bijelom Polju i uzima sve njegove
posede imao je preko sto poseda u Bihoru a njegov rođak Šehović aga u Gostunu.
Paša
Kaljabegović drži se dogovora i hajduku Radu daje svoje posede u selu Koprivna
kod Brodareva Rade dolazi u Koprivnu sa četiri sina i njihovim porodicama
(Milutin, Petar, Radivoje i Đeloš),
Najstarijeg
petog sina ubili su turci zbog svoje časti i ponosa.
Izgubio
je život jer nije hteo turcima da se skloni sa puta,
On
je imao četiri sina koji su sa dedom Radom došli u Koprivnu,
Pane
i Vule ostali su da žive u Koprivni, a ostala dvojca su se raselila,
Jedan se
naselio u selo Breza (Sjenica) a drugi u Zahumsko (Sjenica).
Od
njih razviće se jako bratstvo Slovića dostojno svojih predak.
Koprivna
postaje gnezdo Slovića odakle će poleteti mnogi ptići koji će pronositi slavu
sVoga roda.
Pronela
se vest na Bihoru da je hajduk Rade poginuo mnoge hajdučke družine žalile su za
njim a turske bule koje su tamnovale u bijelopoljske zidine odahnule.
Rade će većno
živeti u narodu i priče o junaštvu hajduka Rada vekovima pričati pod Bihorom.
On
odlitzl u legeiidu n Nlkolu prvdvodi trgovaČkc karavane od Dubrovnika I Kotora
do Kosova na tiin putovanjima slušao Jc pokraj puta čobane kako pcvaju pesmc o
hajduku Radu.
Radc jc za
života postao lcgcnda i nada za spas od mnogih (urskili zuluma.
Na toni putu
jednoga dana izdalo jc srcc vcć starog hajduka umro Je u svojoj staroj
postojbini. U sctu Koprivna (Brodarevo) daleko od puteva i turskih zulunta
Slovići radc i rađaju sc na svom poscdu. Oni nisu ćifćije (sluge) ne plaćaju
harać
.Smrt
Nikolina i veliko bratstvo Slovića koje sc namnožilo postalo je tcsno za sve i
mnogi su morali da potražc nove zavičaje.
SEOBE SLOVIĆA Solo Čedovo
(Sjenica)
Počinje
rseljavanje u novi zavičaj kreću braća (Petar, Milutin i Radivoje) oni dolaze u
selo Čedovo (Sjenica) na imanje Ćatović Paše.
Slović Petar starečina ovog
bratstva koje čini 12 muških i 11 ženskih glava.
Osmoro je
pismenih.
Oko 1790.
godine Slovići napuštaju selo Čedovo i odlaze na razne strane Petar Slović
odlazi sa svojom porodicom u selo Tijanje ispod planine Jelice (Dragačevo).
Slović Milutin
sa sinovima Ristanom i Vučićem dolazi u selo Grabovica (Gornji Milanovac).
Slović Radivoje
sa sinovima (Miloš, Vučeta, Vuksan i Spasoje) sele se u selo Mekinjić (Raška).
Spasoje
je bio pop u selu Mekinjić i on je nagovorio je braću da se presele u ovo selo
GRABOVICA (Gornji
Milanovac)
Slovića
- Ristanović
Slović Milutin
sa sinovima (Ristan i Vučić) doseli se u lepo selo Grabovica (Gornji Milanovac)
oko 1790. godine.
Grabovnica je najlepše selo gde
su se Slovići nasclili
Najpoznatiji je bio Ristan koji
je živeo 80 godina po njemu su (Ristan) njegovi potomci 1909. godine uzeli
prezime Ristanović.
Na
spomeniku piše RISTAN SLOVIĆ 1797-1877
Danas
se tako prezivaju a potomci Ristana žive u Milanovcu, Čačku i Beogradu
TIJANJE
Slovlć-
Petrović
U sclu Tijanje
u podnožju planine Jellce (Dragačevo) doselio se Petar Slović sa svojom
porodicom oko 1790 godine.
U
Tijanju sada živc potomci Petra Slovića ali su po njemu (Petru) uzeli prezime
Petrović. Danas žive u Lućanima, Čačku i Beogradu.
MEKINJIĆ
(RaSka)
U selo Mekinjić dolazi Radivoje
sa sinovima (MiloS, Vučeta, Vuksan i pop Spasoje) oko 1790.godine.
Pop
Spasoje je službovao u crkvi Sveti Đorđe u Mekinjiću i nije imao muških
potomaka.
U
selu Mekinjić živele su samo dve familije Slović i Simonović, radeći i trgujući
Slovići u Mekinjiću postaju najmoćnije bratstvo od svih Slovića.
U
Mekinjiću umiru Radivoje, Miloš i pop Spasoje. Posle smrti popa Spasoja dolazi
pop Simonović.
Milan
Obrenović podiže ustanak u Toplici (Kuršumlija, Blace, Prokuplje) sastaje se sa
vođama ustanka (Slović Timotije, pop Simonović i vojvoda Prolović) plan je da
se Toplica oslobodi od Turaka i odmah nasele Srbi iz svih krajeva Ustanak je
počeo (1876-1878). Srbi su zauvek proterali Turke i odmah počeše naseljavanje
Topiice.
Slovići
ponovo kreću u novi zavičaj.
Svi
Slovići iz Mekinjića odlaze u Toplicu a na njihovo imanje dolazi familija
Pantović iz okoline Berana
Naseljavaju
četiri sela Mađere, Donja Draguša,Donje Zdravinje, i Krnjigrad Miloševi sinovi
Mina odlazi u selo Mađere a Nikola i Janićije u Donju Dragušu
SELO MAĐERE
Selo Mađere po svoj prilici dobilo
je ime po arnautskom plemenu Mađeri koje je nekada živelo u Toplici. Mađere se
nalazi na putu Kuršumlija - Prokuplje na levoj obali reke Toplice, ovaj divni
kraj naše Toplice jedan je od najlepših krajeva naše zemlje.
Mina Slović sa sinovima Vuleta,
Mileta i Timotije (jedan od vođa ustanka) naselili su se u selo Mađere po
oslobođenju Toplice.
Mina
posle dve godine života u Mađeru umire
Među
braćom kao pojava izdvajao se Timotije, visok Iepo građen crne guste brade i
brkova sa krupnim crnim očima za pasom crnogorski džeferdar beše omiljen u
narodu. U to vreme u Srbiji behu burne političke i stranačke borbe, Timotije je
ušao u politički život ovog kraja, on beše član Liberalne stranke (kralja
Milana Obrenovića) i kao takav na prvim slobodnim izborima bude izabran za
predsednika opštine Beloljin koja imaše u svom sastavu 11 sela.
U
selu sa druge strane reke naseljavaju se Obradovići iz Zubinog Potoka, ogromno
bratstvo Obradovića počinje malo po malo da otima zemlju Slovića i tako dopđoše
do samih kuća Slovića. Timotije videći opasnost od Obradovića
odlazu
u Donju Dragušu i zove u ponaoć svog strica Nikolu da se naseli u Mađere
i
spasi Sloviće od progona Obradovića sa svog imanja
.Nikola
iz Donje Draguše sa tri sina (Milun, Vladimir i Todor) dolazi u selo
Mađere.
Nikola
je još pre ustanka hajdukovao po planini Rogozni i Zubinom Potoku sa svojim
bratom Tanasijem (Tanjom)
kad
je izbio ustanak braća Slovići uzimaju učešće u ustanku tako da su već bili na
glasu po junaštvu.
Najstariji
Nikolin sin Milun bio je veoma snažan i visok čovek ali veoma tih i miran,
Vladimir
srednji sin izdvajao se od braće posebnom lepotom u to vreme nije bilo lepšeg
momka u selu i okolini,
Najmlađi
sin Todor žandamerijski narednik nasledio je hajdučku krv svog oca Nikole preke
naravi lak na obaraču veoma hrabar.
Nikola
videvši veliko bratstvo Obradovića odlazi u selo Donju Draguša i sa braćom
Janićijem, Tanasijem (Tanja) koji ima sedam sinova Obrenom i Trvunom priprema
plan za napad i proterižvanje Obradovića iz sela.
Dolazak Nikolin u selo i veliko
bratstva Slovića u Donjoj DraguŠi Obradovići su osetili veliku opasnos koja im
se sprema i tako dok Slovići spremaju napad na Obradoviće oni donose jednu
veoma mudru odluku da zaprose Nikolinu unuku Miroslavu (Mira) i tako kidaju
najjaču kariku Slovića. Srce gorskog vuka je omekšalo pred svojom unukom Ovaj
potez Obradovića iznenadio je Sloviće a i sve u selu i okolini.
Mira
je postala most između dve familije do današnjih dana.
UBISTVO
TIMOTIJA SLOVIĆA
Usled državnog udara koji izvrši
maloletni (kralj Aleksandar Obrenović) uz pomoć vojske i dovede radikale na
vlast, oni raspisaše nove izbore Timotije i na ponovljenim izborima pobedi sa
ogromnom većinom to beše uzrok skore njegove tragedije. Po nalogu radikala
mehandžija Miro Rakić iz sela Kondželja organizova je ubistvo Timotija Slovića.
On je platio Ozdremce Mirka i Miliju da 9. juna 1893. godine ubiju Timotija
Slovića u svom selu.
Selo je znalo ubice a vlast se
pravila nevešta sa načelnikom Božovićem to je bio politički obračun radikala sa
liberalima.
Smrću
Timotija Slovići, a i naše selo izgubilo je najomiljenijeg čoveka tog vremena
Timotije imao je dva sina Mateju i Miloša,
Mateja
je poginuo u ratu 1915 god
Miloš
beše veoma cenjen i poštovan čovek ne samo u našem selu već u čitavoj
opštini
Beloljin Ja sam bio mali ali sam dobro zapamtio đeda Miloša
On je svojim pričama o starim
Slovićima hajducima i večitoj borbi sa Turcima
probudio
u meni veliku ljubav prema brastvu Slovića
Vođen
Ijubavlju prema braći Slović pošao sam u starinu da vidim braću koja
tamo žive Na tom putu sreo sam
potomke starih Slovića baš onakve o kakvim je i
đed Miloš besedio
Ja ću reći samo neke koje sam ja
upoznao a ima ih sigurno i još
Slović Tomo Milakovići
Slović Desimir Krainovići (
Beograd)
Slović Mijo (Serdar) Koprivna (
Beograd)
Dr Slović Miodrag Vodice (
Beograd)
Slović
Gavro Dragojlovići
Slović
Novica Krainoviči
Slović
Petar Koprivna
Slović
Ljubinko Koprivna (Kragujevac)
Slović
Mile Koprivna( Čačak)
To
su najlepši izdanci svog plemenitog roda
Sa
druge strane reke žive naše komšije Stoškovići. Oni se po oslobođenju Toplice
doseliše iz Osojana kod Istoka 1883. godine (Pećka nahija). Veliki deo sela bio
je naseljen familijama iz Pećke nahije, narod ih je zvao Pećancima. U novi
zavičaj poneli su svoje zakone i običaje devojke iz pećanskih familija morale
su se udati samo za momke pećance i obrnuto drukčije se nije smelo, bili su
surovi i preki Ijudi, narod u selu izbegavao je sukob sa njima, za jaz između
Pećanaca i Pazaraca (doseljenih familija iz stare Raške) nikakav most nije
mogao biti sagrađen oni su imali svoj svet i u njemu bilo je mesta samo za
Pećance. Kroz selo proći noću nije se smelo Stoškovići se razlikuju od familija
doseljenih iz Pećke nahije Oni su vrlo brzo svoje zakone i običaje ponete iz
starog zavičaja zamenili školskim klupama veliki broj Stoškovića se školuje i
postaju najpismenija familija u selu Ljudi od poštovanja i velikog ugleda. Još
od vremena dolaska u selo pa do današnjih dana nije zabeležen ni jedan sukob
između Slovića i Stoškovića, jedna odiva Stoškovića udata je za našeg rođaka
Trivuna Slovića iz sela Krnjigrada.Generacije ovih familija zajedno su išle u
škole, sabore i drugovali. Svaki susret sa Stoškovićima bio mi je drag i danas
svakom uspehu ove familije iskreno se radujem. Nadam se da će vekovima
potrajati.
GOLOVO
(Zlatibor)
Četiri unuka
hajduka Rada (Nikole) od najstarijeg sina žive u Koprivni. Pane i Vule ostaju
zauvek da žive u Koprivni a ostala dvojca odlaze u druge zavičaje. Jedan od
njih odlazi u selo Breza (Sjenica) a druge u selo Zahumsko (Sjenica). Slovići
iz sela Breze oko 1826.godine sele se u selo Burađu (Nova Varoš). Iz sela
Burađe 1831 .godine odlaze u dva pravca. Jedan pravac naseljavaju zlatiborska
sela Jablanicu (zaseoke Tornik 22 kuće i zaseok Orlići 3 kuće), Kriva Reka,
Golovo, Mušvete, Stapari (ima 16 kuća Slovića) i selo Visibaba kod Užičke
Požege. Drugi pravac selo Jelaču (Pribojska banja).
Golovo je lepo
zlatiborsko selo Slovići iz Burađe (Nova Varoš) oko 1831. godine počeše
naseljavati ovo selo. Neki podaci pokazuju da se sve familije Slovića nisu
došle istovremeno u Golovo, ili su pak neki od njih nakon dolaska ponovo
odlazili. Ilija Slović došao je sa sinovima (Ristivoje, Jefto i Mladen) u
Golovo a kasnije su došla njegova braća (Mileta i Sava). Nema podataka da su
Mileta i Sava ostavili potomstvo. Ilijin sin Mladen imao je dva sina (Mijajila
i Stefana). Nikola Slović bio je slep kada se doselio u Golovo imao je 70
godina
Njegovi
sinovi Miladina 28 godina i Jevđenije 20 godina. U selu Mušvete doselio se
Novak Slović koja je tada imao oko 37 godina sa ženom i sinom Lukom koji je
imao 12 godina i danas potomci Slovića koji su naselili zlatiborski kraj žive u
pomenutim selima, Užicu, Cajetini i Beogradu.
Slovići
naseljeni u zlatiborskom kraju a i oni na Jelači (Pribojska banja) slave Svetog
Aranđela Mihajla, ali Vidoje Slović iz sela Golova (Zlatibor) jedan od
uglednijih Ijudi tog kraja pričao mi je da su Slovići Slavili Svetog Jovana. Zašto su promenili
slavu i kad nije znao tačno.
Izvinjavamo se na pravopisnim greškama u narednom editovanju bloga potrudićemo se da ih ispravimo.
Svaka čast! Prvi put sam video da je neko ovako kvalitetno napisao istorijat naše familije - Slovića!
ReplyDeleteJa sam Vladeta, sin Mirka i unuk Damjana Slovića. Da li ima nekih informacija o Damjanu?
Veliki pozdrav.
kontakt mejl: slovicv@gmail.com
Poštovanje ja sam samo digitalizovao informacije o našoj familiji, koje je prikupio Milomir Slović i napravio blog, kako bi imao neki digitalni trag o nama. Pozdrav.
DeleteHallo zusammen, die ist sehr gut geschrieben. Mein Name ist Michael Tomić. Für mich sind besonders Informationen über Mijat Tomić und ein eventuelles Banner / Fahne wichtig! Habe ich in Tomislavgrad und Umgebung durch gefragt,leider ohne Erfolg. Hat hier jemand Infos für mich!?
ReplyDeleteNazalost ovo je sve sa cime raspolazem. Podatke nisam ja ni prikupio, ja sam ih samo postavio. Nas rodjak je prikupio sav ovaj istorijat o poreklu familije Slovic. Pozdrav.
ReplyDeletePricam sada sa musterijom i resavam neki problem njenom detetu i vidim da dete ima sifru na kompjuteru Dragusa. A to je selo od mog Tate i ja pitam kakve to veze imaju oni sa tim selom vidite sta mi je odgovorila.Да, Уна и ја смо пре две године биле на пола дана времена у Великој Драгуши и прошле године у Горњој Драгуши. Оба села су у Србији. Прво је напуштено, а друго је и даље активно и између Блаца и Прокупља је.Иначе у Грчкој на северу у близини града Сер постојало је село Велика Драгуша. Сви Срби из тог села су били јако светле пути, плавокоси са плавим очима. Славили су Св Јована Крститеља. Временом су напустили Велику Драгушу и Сер и стигли до Скопја и Куманова. Имам и дан данас рођаке у Скопју, који се изјашњавају као Срби, а огранак из Куманова је у току Првог светског рата прешао у Скопје да би опстали. Сада тамо осим камених темеља, старе црквице пар гробова нема трага да су ту некада живели Срби...
ReplyDeleteFantastično. Ja sam od ovih Slovića što su završili u Dobrici, u Banatu. Hvala puno.
ReplyDeleteIsto slavimo Svetog Jovana.
DeleteU svakom slučaju ste naša braća Tomići živi bili i živeli svi Tomići
ReplyDelete